28/1/11

Απαξίωση υπευθύνων Σχολικών Βιβλιοθηκών

Πάντα ήταν απαξιωμένο το έργο μας αλλά αυτή τη στιγμή όπου "σχεδιάζεται" το νέο σχολείο η απαξίωση από το ίδιο το Υπουργείο είναι όχι μόνο προκλητική αλλά και επικίνδυνη. Εμείς πρέπει πάντα να υπερασπιζόμαστε την ύπαρξή μας στις Σχ.Βιβλιοθήκες και να αποδεικνύουμε ότι παράγουμε έργο. Όλα αυτά τα χρόνια μας κάνουν να αισθανόμαστε ότι είμαστε "προσωρινοί", που δεν γνωρίζουμε το αντικείμενο, που δεν έχουμε λόγο ,που καλύπτουμε απλά μια θέση. Είμαι από το 1999-2000 σε αυτή τη Βιβλιοθήκη, έχω παρακολουθήσει συνέδρια στην Αθήνα στα οποία ουδέποτε συμμετείχαμε επίσημα. Ας ελπίσουμε ότι κάποιος θα μας ακούσει. Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να φωνάξουμε, να "διοχετεύσουμε" την αγωνία μας και το αίτημά μας παντού.
.............................................
Πολλοί συνάδελφοι,υπεύθυνοι Σχολικών Βιβλιοθηκών αντιδρούν.
Η υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης Πειραματικού ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά κ. Μαρία Πάλμου, φιλόλογος
Αγαπητοί συνάδελφοι
Στις 27 και 28 Ιανουαρίου θα λάβει χώρα στην αίθουσα "Πρωτέας" στην Αίγλη του Ζαππείου συνδιάσκεψη για τη διαμόρφωση εθνικής πολιτικής για τα αρχεία και τις βιβλιοθήκες, που πραγματοποιεί το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Από το πρόγραμμα της εκδήλωσης διαπίστωσα ότι για τις σχολικές βιβλιοθήκες θα γίνει λόγος ως εξής:
5Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
BΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ, ΣΧΟΛΕΙΟ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
16:35-16:40
Προεδρείο: Α. Ιωαννίδου 16:40-16:50
Α. Παπάζογλου, Δ/ντρια των Βιβλιοθηκών του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, Κολλέγιο Αθηνών - Κολλέγιο Ψυχικού: «Η σχολική βιβλιοθήκη, κέντρο μάθησης, πληροφόρησης και πληροφοριακής παιδείας»
16:50-17:00
Α. Λιοναράκης, Καθηγητής Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Πρόεδρος στην Επιστημονική Εταιρεία «Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης»: «Βιβλιοθήκες και εξ αποστάσεως εκπαίδευση»
17:00-17:10
Μ. Ζεκεντέ, Προϊσταμένη Αιαντείου Δημόσιας Βιβλιοθήκης Αταλάντης: «Εκπαιδευτικά προγράμματα δημοσίων βιβλιοθηκών»

Όπως παρατηρώ, δεν κλήθηκε από το δικό μας υπουργείο, το ΥΠΔΒΜΘ, ούτε καν ο υπεύθυνος του Γραφείου μας για να μιλήσει για τις Σ.Β. των Δημοσίων Σχολείων. Τη Σχολική Βιβλιοθήκη θα αντιπροσωπεύσει η κ. Παπάζογλου του Ελληνοαμερικανικού εκ/κού ιδρύματος, όπου φοιτούν οι άξιοι γόνοι των πολιτικών μας ταγών. Αφού λοιπόν το ίδιο μας το Υπουργείο παραβλέπει εμάς (ή μήπως μας υποβιβάζει;) και το έργο μας και δεν υπολογίζει την άποψή μας για τη διαμόρφωση εθνικής πολιτικής για τις βιβλιοθήκες, πώς θέλουμε να μας πάρουν στα σοβαρά οι βιβλιοθηκονόμοι και οι ειδικοί του χώρου; Μήπως θα έπρεπε να διαμαρτυρηθούμε γι αυτή την κατάσταση ή τουλάχιστον για το γεγονός ότι δεν ενημερωθήκαμε για τη συνδιάσκεψη από το Γραφείο μας των Σ.Β. (αν όχι για το ότι δεν προσκληθήκαμε σ' αυτήν);
Μαρία Κ. Πάλμου
Φιλόλογος
......................................................................................
Αλλά και η Βασιλική Πιτούλη, συγγραφέας-εκπαιδευτικός, υπεύθυνη της Σχ.Βιβλιοθήκης Διονύσου:
Μέχρι πότε θα ανεχόμαστε, εμείς οι στρατιώτες της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να θεωρούμαστε πολίτες πέμπτης διαλογής; (και μάλιστα από ένα υπουργείο σοσιαλιστικής κυβέρνησης;!!!) Αυτός δεν είναι σοσιαλισμός, αλλά η πιο σκληρή, αμείλικτη ολιγαρχία. Άραγε το Υπουργείο μας μέχρι πότε θα συνεχίσει να κωφεύει; Δεν αντιλαμβάνεται το μέγεθος της δυσαρέσκειας, την ολισθηρότητα του κατήφορου που ακολουθεί; Υποτιμώντας τις Δημόσιες Σχολικές Βιβλιοθήκες, δηλαδή τα ίδια τα παιδιά του, έχει την εντύπωση ότι το ίδιο μένει αλώβητο; Σας παραδίδω την επιστολή της κυρίας Πάλμου. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό για να αγνοηθεί.
Βασιλική Πιτούλη

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αυτό που μάλλον διαφεύγει σε όλους εσάς τους εκπαιδευτικούς που έχετε, κακώς κατά τη γνώμη μου, τοποθετηθεί σε σχολικές βιβλιοθήκες είναι ότι δεν είστε καταρτισμένοι ούτε και αυτοί που θα έπρεπε εκ των πραγμάτων να βρίσκονται στις σχολικές βιβλιοθήκες. Σε περίπτωση που σας διαφεύγει υπάρχουν 2 τμήματα ΤΕΙ στη χώρα μας από όπου αποφοιτούν Βιβλιοθηκονόμοι καθώς και ένα ΑΕΙ από όπου αποφοιτούν Αρχειονόμοι/Βιβλιοθηκονόμοι, των οποίων τις θέσεις, κακώς, κατέχετε. Εύλογο λοιπόν να μιλήσει, έστω εδώ έπραξε ορθά η πολιτεία, για τις σχολικές βιβλιοθήκες κάποιος καταρτισμένος στο χώρο και όχι κάποιος που περιστασιακά πέρασε από το χώρο των βιβλιοθηκών.

Ανώνυμος είπε...

Από που και ως που οι εκπαιδευτικοί έχουν οριστεί ως υπεύθυνοι των σχολικών βιβλιοθηκών; Οι βιβλιοθηκονόμοι που θα εργστούν και για ποιο λόγο σπουδάζουν τόσα χρόνια; Με τη λογική ότι οι εκπαιδευτικοί απασχολούνται στις σχολικές βιβλιοθήκες, οι ιστορικοί στα αρχεία, ας εργαστούν και οι πανεπιστημιακοί στις ακαδημαϊκές βιλβιοθήκες και ας κλείσουν οι σχολές βιβλιοθηκονομίας και αρχειονομίας της χώρας να μην χαραμίζουν άδικα μερικοί 4 χρόνια από τη ζωή τους! Έχετε μεγάλο θράσος εσείς οι εκπαιδευτικοί τελικά.

Μαρία Παναγιωτακοπούλου idifono@yahoo.gr είπε...

Μάλλον δεν έχουν καταλάβειοι αγαπητοί Βιβλιοθηκονόμοι ότι σε ένα σχολείο προέχει η εκπαιδευτική ιδιότητα και η πολύχρονη εκπαιδευτική εμπειρία του υπευθύνου-εμψυχωτή κι όχι η γνώση του τεχνικού μέρους που αφορά στο δανεισμό και την τοποθέτηση των βιβλίων στα ράφια. Στη βιβλιοθήκη του σχολείου σε αντίθεση με τις άλλες βιβλιοθήκες (δημόσιες και δημοτικές)παράγεται κυρίως εκπαιδευτικό έργο και ο δάσκαλος είναι αυτός που μπορεί να υπηρετήσει το σκοπό αυτό. Μακάρι να υπήρχε κι ένας βιβλιοθηκονόμος για το τεχνικό μέρος το οποίο καλώς ή κακώς η τεχνολογία το έχει κάνει τόσο εύκολο ώστε να μπορεί οποιοσδήποτε να μάθει τις λειτουργίες μιας Σχ.βιβλιοθήκης μέσω υπολογιστή μέσα σε λίγες μέρες.
Πιθανώς δεν γνωρίζουν ότι οι θέσεις των υπευθύνων σχολικών βιβλιοθηκών προκηρύσσονται ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και επιλέγονται, όπως γίνεται με τους διευθυντές και τους σχολικούς συμβούλους μετά από μοριοδότηση και κρίση τα κατάλληλα πρόσωπα με βάση τα πτυχία τους, τα μεταπτυχιακά τους, τη συγγραφική τους δράση, τη γνώση ξένων γλωσσών, τις επιστημονικές τους δημοσιεύσεις, την εκπαιδευτική και κοινωνική προσφορά τους και τόσα άλλα μαζί με το βαθμό της συνέντευξης. Το σημαντικό όμως πέρα από όλα αυτά είναι ότι επανακρίνονται και αξιολογούνται για τη θέση αυτή κάθε τέσσερα χρόνια.
Πώς θα μπορούσε μια τόσο υπεύθυνη και διακεκριμένη παιδαγωγική θέση σε ένα σχολείο να καταλαμβάνεται εσαεί με μόνο προσόν το πτυχίο ενός ΤΕΙ χωρίς αξιολόγηση και χωρίς τακτική κρίση και πιθανώς αντικατάσταση;
Είναι σημαντικό ότι στο σύγχρονο κόσμο με την απλούστευση της τεχνολογίας ταξινόμησης από τη μια και την ανάπτυξη των επιστημών από την άλλη η βιβλιοθηκονομία από αυτοτελής ειδικότητα μετατρέπεται αναγκαστικά σε μεταπτυχιακή εξειδίκευση στο πλαίσιο των επιμέρους επιστημών . Δηλαδή Φυσικός –βιβλιοθηκονόμος, Βιολόγος-βιβλιοθηκονόμος κλπ. Το πρόσωπο με την ιδιότητα αυτή θα πρέπει να γνωρίζει πριν απ όλα καλά την επιστήμη του και στη συνέχεια τις αρχές βιβλιοθηκονομίας αλλά και σημαντικές γνώσεις πληροφορικής όπως παραγωγή και διαχείριση ψηφιακών βάσεων δεδομένων για να μπορεί να λειτουργήσει επιστημονικά. Δυστυχώς στην Ελλάδα που δεν παρακολουθεί τις εξελίξεις η βιβλιοθηκονομία παραμένει στην παραδοσιακή γενική προσέγγιση, που σημαίνει ότι φτιάχνω μια σχολή που βγάζει συνεχώς πτυχιούχους που δεν μπορούν να απορροφηθούν καλύπτοντας πραγματικές σημερινές ανάγκες, οι οποίοι με τη σειρά τους και σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική προσπαθούν με το τίτλο και μόνο να κατοχυρώσουν επαγγελματικά δικαιώματα πού αλλού; Στην πολύπαθη δημόσια εκπαίδευση που με αυτό τον τρόπο και την έλλειψη αξιολόγησης έχει γίνει πληθωριστική εδώ και πολλά χρόνια.
Ας μείνουν οι σχολικές βιβλιοθήκες ένας χώρος που θα στελεχώνεται από ανθρώπους με ιδιαίτερες ικανότητες, καταξιωμένους μέσα στη σχολική πράξη μετά από τακτή κρίση και αξιολόγηση και όχι ακόμα μια θεσούλα στο δημόσιο. Στην Ευρώπη η θέση του υπευθύνου που συγκεντρώνει όλα αυτά τα προσόντα είναι θεσμοθετημένη με τον όρο teacher-librarian

Διαφορετικά ας προσλάβουμε χωρίς κρίση ως μόνιμο διευθυντή του σχολείου έναν που έχει απλά σπουδάσει στο ΤΕΙ «διοίκηση σχολικών μονάδων» και αντίστοιχα τους υποδιευθυντές , τους συμβούλους κλπ .Όταν σε αυτές τις θέσεις που πολλές έχουν καθαρά διοικητικό χαρακτήρα επιλέγεται εκπαιδευτικός μετά από αξιολόγηση πόσο μάλον είναι απαραίτητο στη σχολική βιβλιοθήκη να προέχει η εκπαιδευτική ιδιότητα όσον αφορά στη στελέχωσή της.

Θ είπε...

Κυρία Παναγιωτακοπούλου, μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες από το διαδίκτυο για τον ΤΕΡΑΣΤΙΟ ρόλο του Βιβλιοθηκονόμου - Επιστήμονα Πληροφόρησης ή θα θέλατε βοήθεια?

Θ. Παρασκευόπουλος
MSc Information Scientist - Librarian

ΥΓ

Για δικιά σας ενημέρωση

Ανώνυμος είπε...

Είναι γνωστό της πάση ότι σ'αυτή τη χώρα η επιλογή των εκπαιδευτικών στα ελληνικά σχολεία γίνεται βάσει πολλών και ιδιαίτερων κριτηρίων. Παλαιότερα υπήρχε μια επετηρίδα από την οποία επιλέγονταν απόφοιτοι πανεπιστημίων, απλά, ενώ τώρα υπάρχει ο γνωστός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, που με τα επιτυχή αποτελέσματα των εξετάσεών του, χρήζεται κάποιος καθηγητής. Και να μην αναφερθώ στους δασκάλους, που με την αποφοίτηση παίρνουν και μια θέση σε σχολείο, χωρίς να εξετασθούν αν είναι σε θέση να διδάξουν. Όσον αφορά δε, την απόσπαση των εκπαιδευτικών στις σχολικές βιβλιοθήκες, γνωρίζουμε όλοι ότι επίσης ακολουθούνται κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες αξιολόγησης τους. Αίτηση και αποδοχή. Τόσο απλά. Δεν έχω σκοπό να θίξω το επάγγελμα των εκπαιδευτικών, αλλά υπήρξαμε όλοι μαθητές και έχουμε πολλούς γνωστούς που αυτοαποκαλούνται εκπαιδευτικοί. Πόσους παραδεχόμαστε, αυτό ας το αναρωτηθούμε όλοι. Θεωρώ όμως ότι το να αναφέρεται κάποιος στο επάγγελμα του Βιβλιοθηκονόμου και να το χαρακτηρίζει ως υπο-επάγγελμα ή συνοδευτικός τίτλος, μάλλον δεν έχει τις γνώσεις εκείνες για να καταλάβει, ποιες ακριβώς είναι οι αρμοδιότητές του. Η τοποθέτηση των βιβλίων στα ράφια, είναι άποψη ανθρώπων που δυστυχώς, δεν έχουν καμία σχέση με την σημερινή πραγματικότητα των Βιβλιοθηκών. Αν μη τι άλλο θα περίμενα κάτι διαφορετικό από ανθρώπους που αποκαλούνται υπεύθυνοι Βιβλιοθηκών. Και τελικά, γιατί να μη διδάσκουμε κι εμείς στα σχολεία, αφού υπάρχουν τα σχολικά βοηθήματα? Τόσο δύσκολο είναι?
Το πρόβλημα κύριοι, δεν είναι στο να αποδεχτούν οι καθηγητές ή οι δάσκαλοι τους Βιβλιοθηκονόμους, το πρόβλημα έγκειται στο να καταλάβουν κάποια στιγμή σ’αυτή τη χώρα ότι η Βιβλιοθήκη είναι πηγή γνώσης και όχι χώρος κάλυψης αναγκών. Η απόσπαση των εκπαιδευτικών στις σχολικές βιβλιοθήκες, δε γίνεται γιατί απλά θεωρούν στο Υπουργείο, ότι είναι άνθρωποι καταρτισμένοι, ποσώς τους ενδιαφέρει, ξέρουμε ότι εξυπηρετεί ανάγκες του εκπαιδευτικού λαβύρινθου-συστήματος. Αυξάνονται κάποιες θέσεις για νέους εκπαιδευτικούς που αναγκαστικά πρέπει να απορροφήσουν στο σύστημά τους.
Και αφού η κυβέρνηση και το Υπουργείο απαξιώνουν το ρόλο των σχολικών Βιβλιοθηκών, ας προσπαθήσουμε εμείς τουλάχιστον Βιβλιοθηκονόμοι και εκπαιδευτικοί με αλληλοσεβασμό και θέτοντας τα όρια στις αρμοδιότητες του καθενός να υποστηρίξουμε την έννοια της Σχολικής Βιβλιοθήκης.

Ανώνυμος είπε...

κυρία μου η προσέγγισή και τοποθέτησή σας είναι τουλάχιστον γελοία, ενδεικτική της κατάντιας που κατατρέχει το ελληνικό δημόσιο σχολείο. Τον ρόλο και το προβάδισμα της εκπαιδευτικής ιδιότητας στα σχολεία δεν τον προσέβαλε κανείς μας. Εξίσου οφείλετε να κατανοήσετε τον ρόλο και την επιστημονική ιδιότητα του βιβλιοθηκονόμου που τόσο αβίαστα "καταργείτε" με την ελλιπέστατη παρουσία σας στο χώρο των σχολικών βιβλιοθηκών. Εκτός αν βέβαια αναφέρεστε στο δικαίωμα του κάθε εκπαιδευτικού να "λουφάρει" από τις διδακτικές αίθουσες και να κρύβεται πίσω από τα ράφια των σχολικών βιβλιοθηκών. Γιατί αυτό κάνετε κυρία μου... αυτό είναι οι σχολικές βιβλιοθήκες για σας... μια ευκαιρία να ζείτε εις βάρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, στη σκιά ενός υποτιθέμενου σχολικού λειτουργήματος που διαφημίζετε ότι επιτελείτε. Μέσα από τις αρμοδιότητες που αναγνωρίζετε σε έναν βιβλιοθηκονόμο μέσα στο χώρο μιας βιβλιοθήκης (τεχνικό μέρος, δανεισμός, ράφια) γίνεται εύκολα αντιληπτό το κατά πόσον έχετε καταλάβει το ρόλο που σας έχει ανατεθεί. Έχετε μαύρα μεσάνυχτα κυρία και μου αρέσει που συγχρόνως απαιτείτε αναγνώριση και διεκδικείτε πιο ενεργό ακόμα ρόλο σε έναν χώρο που όχι απλά δεν σας ανήκει... αλλά δεν πληρείτε καν τις ελάχιστες προϋποθέσεις για να περνάτε έξω από την πόρτα του. Βρείτε πρώτα όλοι έσεις οι λουφαδόροι, αποτυχημένοι και επονομαζόμενοι εκπαιδευτικοί τη θέση σας και τις υποχρεώσεις σας μέσα στις τάξεις σας και όταν η ιστορία σας δικαιώσει μπορείτε να βγείτε ελεύθερα και να διεκδικήσετε νέους ρόλους. Μέχρι τότε..... ντροπή σας κυρία μου...

Alexandra είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Alexandra είπε...

Σας παρακαλώ διορθώστε το άρθρο σας. Είμαι η Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, πρώην επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και νυν Αναπληρώτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά ΔΕΝ είμαι αυτή που αναφέρετε στην ανάρτησή σας ως ομιλήτρια στην εκδήλωση για τις βιβλιοθήκες. Με μπερδεύετε μάλλον με την κα. Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, συνονόματή μου, σύμβουλο της υπουργού Παιδείας; Ευχαριστώ! Αλ. Ιωαννίδου

Alexandra είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Μαρία Παναγιωτακοπούλου idifono@yahoo.gr είπε...

Κυρία Ιωαννίδου δεν είναι δικό μου το αρθρο αυτό.Το έχω παρει από αναρτηση σε άλλο blog συναδέλφου αλλά έτσι μας έχει σταλεί το πρόγραμμα στις βιβλιοθήκες μας. Εγώ πάντως αφαίρεσα την ιδιότητα της προεδρεύουσας για να μην υπάρχει σύγχυση.
Ευχαριστώ για την ενημέρωση

Μαρία Παναγιωτακοπούλου idifono@yahoo.gr είπε...

Αγαπητοί ανώνυμοι βιβλιοθηκονόμοι από τις προσβλητικές και εμπαθείς απαντήσεις σας φαίνεται ότι ή δε διαβάσατε το άρθρο μου σωστά ή δεν το καταλάβατε ή κρίνετε εξ ιδίων. Εγώ μίλησα για μια αναβαθμισμένη βιβλιοθήκη στην οποία η θέση του υπευθύνου θα γίνεται μετά από επιλογή, μέσα από αντικειμενικά κριτήρια και προσόντα. Θεώρησα τη βιβλιοθήκη ως βασικό εργαλείο γνώσης και αντίστοιχα τη θέση του υπευθύνου ως επιτελική θέση μέσα στο σχολείο. Μια θέση η οποία θα προκηρύσσεται κάθε 4 χρόνια έτσι ώστε ο υπεύθυνος να επαναξιολογείται και σε κάθε περίπτωση να μπορεί να αντικατασταθεί και να μη «λουφάρει».
Κι ενώ εγώ προτείνω να μη γίνει η θέση βιβλιοθήκης απλά μια ακόμα θέση στο δημόσιο εσείς και όχι εγώ την ονομάσατε θεσούλα λούφας την οποία δικαιούστε να καταλάβετε δια βίου, ενώ εγώ ως φιλόλογος δε δικαιούμαι ούτε απέξω από τη Βιβλιοθήκη να περάσω. Λυπάμαι αλλά εσείς εκθέτετε τον κλάδο σας.
Προσάπτετε τελικά σε εμένα τον στείρο τρόπο, τον υπαγορευμένο από ένα στενό επαγγελματικό συμφέρον με τον οποίο εσείς όπως φαίνεται βλέπετε όχι μόνο τη σχολική βιβλιοθήκη αλλά γενικά τη σχολική κοινότητα την οποία υποτίθεται ότι κόπτεστε να υπηρετήσετε.
Κι είναι κρίμα να αναφέρετε ότι υπήρξατε μαθητές και γνωρίσατε πολλούς γνωστούς να αυτοαποκαλούνται εκπαιδευτικοί. Γιατί κι εγώ στα 25 χρόνια που εργάζομαι ως φιλόλογος είχα πολλούς μαθητές που επειδή δεν τα κατάφερναν στα γράμματα έπιασαν ευτυχώς τη βάση για να μπουν στο ΤΕΙ Βιβλιοθηκονομίας και τότε ανακάλυψαν το βιβλίο. Είχα όμως και μαθητές που ήταν επιλογή τους η σχολή αυτή και ήταν καλοί μαθητές και σίγουρα θα είναι καλοί βιβλιοθηκονόμοι. Οι μαθητές μου αυτοί σε καμία περίπτωση δε θα έγραφαν είναι γνωστό "της πάση" ούτε ότι κάποιος "χρήζεται" καθηγητής. Θα γνώριζαν ελληνικά.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητή κυρία Παναγιωτακοπούλου, παρά το γεγονός ότι 8εωρώ ανούσιο να συνεχίσω να ασχολούμαι-μαστε με εσάς και τις απόψεις σας, ωστόσο με προκαλείτε να απαντήσω. Ο λόγος για τον οποίο υπήρξε τέτοια κίνηση στο blog σας είναι πολύ απλός. Σε μια περίοδο που ένα μεγάλο ποσοστό βιβλιοθηκονόμων είναι άνεργο και ένα μεγαλύτερο ασχολείται με κάτι άσχετο των σπουδών του, θεωρώ ότι η δημοσίευση των δηλώσεων αυτών είναι θράσος. Δυστυχώς, απ’ό,τι έχω καταλάβει ανήκετε στη γενιά εκείνων που βολεύτηκαν πολύ εύκολα στο δημόσιο και δεν έστειλαν ποτέ στη ζωή τους ένα βιογραφικό, δεν πέρασαν από συνεντεύξεις και δεν πλήρωσαν τόσα χρήματα για παράβολα στο ελληνικό δημόσιο, προκειμένου να συμμετάσχουν μάταια σε προκήρυξη του ΑΣΕΠ. Δε σας παρεξηγώ, αλλά ελπίζω να μη συναντήσετε ούτε εσείς αλλά ούτε δικοί σας άνθρωποι την ανασφάλεια του μέλλοντος. Αν διαβάσετε κι εσείς ξανά το κείμενό σας θα συνειδητοποιήσετε ότι δεν αναφέρετε πουθενά τι ακριβώς πρέπει να γίνει στις σχολικές βιβλιοθήκες, αλλά υπερασπίζεστε με ιδιαίτερο ζήλο την παρούσα κατάσταση, περιγράφοντας μια φανταστική εικόνα, εκπαιδευτικών που επιλέγονται βάσει κριτηρίων, κλπ. Και όχι μόνο, αλλά είστε εσείς που απαξιώνετε το επάγγελμά μας και τις σπουδές μας, χαρακτηρίζοντας την παρουσία μας ούτε καν προαιρετική. Κι ενώ κανείς δε σας προσέβαλε, συνεχίζετε να είστε εριστική και να προσπαθείτε να αποδείξετε τι? Λυπάμαι πολύ αλλά πραγματικά προσπαθείτε, χωρίς κόπο μάλιστα, να με επιβεβαιώσετε. Και επειδή παρατήρησα ότι η επίθεσή σας κατά πάντων στο τέλος γίνεται πιο προσωπική, είμαι η ανορθόγραφη βιβλιοθηκονόμος που έγραψα το τοις πάσι και το χρίζεται. Όχι ότι είμαι περήφανη γι’αυτό, τουναντίον, αλλά λυπάμαι πραγματικά που υπάρχουν εκπαιδευτικοί που απαξιώνουν έτσι ανθρώπους για ορθογραφικά ατοπήματα. Προς δικής σας λοιπόν ενημέρωση αγαπητή μου, έχω τελειώσει το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, όχι αν τελείωνα δηλαδή κάποιο ΤΕΙ, θα έπρεπε να χαρακτηριστώ ανάξια ή ανίκανη να κατέχω κάποια επαγγελματική θέση. Επίσης η εισαγωγή μου στο πανεπιστήμιο έγινε τη χρονιά των Πανελληνίων με τις δέσμες που η βάση της σχολή ήταν αρκετά υψηλή. Με την παρούσα κατάσταση, είμαι σίγουρη ότι θα μπορούν να μπουν και οι δικοί σας μαθητές.
Κυρία Παναγιωτακοπούλου, χάσατε την ουσία, η αντίδραση όλων μας είναι απόλυτα λογική. Όπως προείπα, αναφέρεστε σε μια γενιά ανθρώπων που έχει προσόντα και μόνο προσόντα, πτυχία, μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες, και άλλα που σε μια ξένη χώρα υπό φυσιολογικές συνθήκες θα ήμασταν ανάρπαστοι. Αυτή η γενιά, αναγκάζεται να εργάζεται με 600 και 700 ευρώ, να αλλάζει πόλεις για μια 8μηνη και 12μηνη σύμβαση και να βλέπει το μέλλον ομιχλώδες. Τουλάχιστον οφείλετε να σεβαστείτε τους γονείς μας που μας σπούδασαν και ας μην ήταν η πρώτη μας επιλογή η Βιβλιοθηκονομία, τι να κάνουμε δεν είχαμε όλοι όνειρο να γίνουμε βιβλιοθηκονόμοι, όπως κάποιοι από τους μαθητές σας, τους οποίους είμαι σίγουροι ότι έχετε επηρεάσει θετικά. Ωστόσο, βλέπουν την κάθε κυρία Παναγιωτακοπούλου να καταλαμβάνει με το δικαίωμα που της δίνει το ελληνικό κράτος θέσεις που είναι προορισμένες και βάσει ΦΕΚ για εμάς.. Αλλά η απορία μου είναι ότι ως καλοί μαθητές επέλεξαν να σπουδάσουν βιβλιοθηκονομία, γιατί, για να τοποθετούν καλά τα βιβλία στα ράφια?
Δε θα συνεχίσω περαιτέρω, το θεωρώ αστείο, απλά ήταν κάποια πράγματα που μου δόθηκε η αφορμή να μοιραστώ μαζί σας και απλά να σας συμβουλεύσω, την επόμενη φορά που θα μπείτε στη διαδικασία να υποτιμήσετε κάποιο επάγγελμα, να είστε έτοιμη να αντιμετωπίσετε και τον αντίκτυπο των δηλώσεών σας.
Ευχαριστώ για το χώρο που μου δώσατε και αν έχω κάνει κανένα ορθογραφικό λάθος νομίζω ότι μπορείτε να το συγχωρέσετε, ολόκληρο κείμενο σας αφιέρωσα.

Αναστασία Δήμου
Αρχειονόμος-Βιβλιοθηκονόμος

Μαρία Παναγιωτακοπούλου idifono@yahoo.gr είπε...

Αγαπητή κυρία Δήμου χαίρομαι που σας μιλώ πλέον ονομαστικά και δεν απευθύνομαι σε έναν «ανώνυμο», που κάτω από την ανωνυμία του μπορεί να εκφράζεται όπως θέλει. Είναι γεγονός ότι το ύφος του κειμένου σας διαφέρει πολύ από αυτό του «ανώνυμου».Η αλήθεια είναι πως απόρησα για την επίθεση που δέχτηκα από ανώνυμους στην αρχική μου ανάρτηση όπου δεν έκανα καμία μα καμία νύξη για τους βιβλιοθηκονόμους. Ούτε καν τη λέξη δεν ανέφερα.

(Διαβάστε σας παρακαλώ προσεκτικά το αρχικό μου κείμενο:
Πάντα ήταν απαξιωμένο το έργο μας αλλά αυτή τη στιγμή όπου "σχεδιάζεται" το νέο σχολείο η απαξίωση από το ίδιο το Υπουργείο είναι όχι μόνο προκλητική αλλά και επικίνδυνη. Εμείς πρέπει πάντα να υπερασπιζόμαστε την ύπαρξή μας στις Σχ.Βιβλιοθήκες και να αποδεικνύουμε ότι παράγουμε έργο. Όλα αυτά τα χρόνια μας κάνουν να αισθανόμαστε ότι είμαστε "προσωρινοί", που δεν γνωρίζουμε το αντικείμενο, που δεν έχουμε λόγο ,που καλύπτουμε απλά μια θέση. Είμαι από το 1999-2000 σε αυτή τη Βιβλιοθήκη, έχω παρακολουθήσει συνέδρια στην Αθήνα στα οποία ουδέποτε συμμετείχαμε επίσημα. Ας ελπίσουμε ότι κάποιος θα μας ακούσει. Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να φωνάξουμε, να "διοχετεύσουμε" την αγωνία μας και το αίτημά μας παντού) .

Αυτό έγραψα και αμέσως με χαρακτηρίσατε ως άτομο με θράσος, ως γελοία, ανεπαρκή και λουφαδόρα. Ως φιλόλογο βολεμένη, αποτυχημένη, που ζω εις βάρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, που έχω μαύρα μεσάνυχτα και που δεν πληρώ τις ελάχιστες προϋποθέσεις για να περνώ ούτε έξω από την πόρτα της βιβλιοθήκης. Αν αυτές δεν είναι προσωπικές προσβολές τότε τι είναι; Και φυσικά τα είπατε χωρίς να γνωρίζετε το βιογραφικό μου, τις σπουδές μου, τα προσόντα μου. Θεωρήσατε εξ’ αρχής ότι είμαι μια «μετρίου αναστήματος» δημόσιος υπάλληλος που σπούδασα απλά φιλόλογος και δεν κουράστηκα να βρω δουλειά, δεν ξόδεψα για να σπουδάσω, δεν έχω πτυχία κ.λ.π. Τέλος πάντων τα προσπερνώ όλα αυτά και θέλω να σας πω το εξής: Κατανοώ απόλυτα την ανασφάλεια σας, το δικαίωμα σας στην εργασία, τον κόπο να σπουδάσετε ,τα χρήματα που ξοδέψατε και όλα αυτά .Όμως δεν μπορώ να καταλάβω γιατί απευθύνεστε σε μένα και ποιο είναι το νόημα των κατηγοριών σας; Όπως εσείς έχετε την αγωνία σας και αισθάνεστε αδικημένη έτσι κι εγώ έχω τη δική μου. Εγώ κυρία Δήμου υπηρετώ τη Σχ.Βιβλιοθήκη από το 2000 με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και εδώ και 11 χρόνια αγωνίζομαι κάθε μέρα για να προσφέρω στους μαθητές μου τις υπηρεσίες που τους παρέχει η βιβλιοθήκη. «Έστησα» τη Βιβλιοθήκη από την αρχή και είμαι περήφανη που κατάφερα με πολλή δουλειά να την κάνω χώρο ελκυστικό και φιλικό στους μαθητές και ταυτόχρονα χώρο έκφρασης και δημιουργίας. Δουλεύω διπλάσιες ώρες από όσες δούλευα ως φιλόλογος και δε δέχομαι από κανένα να με χαρακτηρίζει φυγόπονη. Και φυσικά δε δέχομαι το έργο που έχω εδώ και 11χρόνια παράξει να το αμφισβητεί και να το απαξιώνει κανείς. Ούτε εσείς ούτε το Υπουργείο. Το αν θα έπρεπε να είμαι εγώ εδώ είναι εντελώς διαφορετικό θέμα από τους απαξιωτικούς και προσβλητικούς χαρακτηρισμούς στο πρόσωπό μου και στην ποιότητα της δουλειάς μου. Είστε σε λάθος δρόμο. Θα ήταν καλό λοιπόν να σταματήσουμε εδώ τον άσκοπο αυτό διάλογο και να ευχηθούμε ο καθένας καλή δύναμη στον αγώνα του. Γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι για όλους.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...

Το υπέροχο ήθος των ανωνύμων

Έχω σαν πάγια αρχή μου να μην απαντάω σε ανώνυμους, αλλά σκοπεύω εδώ να την παραβώ. Δεν επιτρέπεται να μείνει αναπάντητο αυτό το ανώνυμο υβρεολόγιο, το οποίο προσβάλλει κατάφωρα όχι μόνο τους Έλληνες εκπαιδευτικούς, αλλά σύσσωμο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Κύριοι Βιβλιοθηκονόμοι
Λυπάμαι ειλικρινά που αισθάνεστε τόσο κομπλεξικά απέναντι στους εκπαιδευτικούς, αλλά έτσι είναι, δυστυχώς για σας, η τάξη των πραγμάτων. Στραφείτε εναντίον αυτών που σας βάζουν άκριτα σε σχολές, ή σας τάζουν λαγούς με πετραχήλια. Στραφείτε εναντίον των λαθών του συστήματος, προσπαθείστε να τα διορθώσετε, αλλά μη βρίζετε έτσι έναν επαγγελματικό κλάδο. Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί, που τόσο ασυλλόγιστα μειώνετε και περιφρονείτε, είναι όλοι άνθρωποι μορφωμένοι, με ένα ή και δυο πανεπιστημιακά πτυχία, με μεταπτυχιακούς τίτλους (ναι, συμβαίνει ακόμη κι αυτό), με συγγραφικό έργο (ακόμη κι αυτό συμβαίνει, σας ορκίζομαι). Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι όσοι στελεχώνουν τις Σχολικές Βιβλιοθήκες. Δεν πέρασαν απ’ έξω και τους είπαν «μπείτε», γι αυτό να είστε σίγουροι. Είναι έμπειροι εκπαιδευτικοί που καταξιώθηκαν μέσα στη σχολική αίθουσα, πράγμα που εσείς ούτε στα όνειρά σας δε θα το δείτε. Είναι μέλη της κοινότητας των Ελλήνων Εκπαιδευτικών, που μάχονται σε καιρούς δύσκολους να διαπλάσουν ανθρώπους, να μπαλώσουν τα κενά της ελληνικής οικογένειας, να αντιμετωπίσουν με σθένος την γενική κρίση και την απαξίωση του σχολείου. Είναι άνθρωποι με ρόλο σημαντικό, έργο κουραστικό, και όχι ιδιαίτερα καλά αμειβόμενοι. Άνθρωποι που έχουν παιδαγωγική κατάρτιση, πράγμα που είναι το απολύτως πρώτο προαπαιτούμενο για ένα υπεύθυνο σχολικής βιβλιοθήκης. Καθημερινά έχουν να κάνουν με παιδιά, αλλά και με βιβλία, και ο λόγος που επεδίωξαν αυτή τη θέση είναι η αγάπη που τρέφουν για τα παιδιά, και για τα βιβλία.
Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι δεν έχουν άλλο οικονομικό όφελος. Το υποχρεωτικό τους ωράριο είναι μεγαλύτερο από των διδασκόντων, άρα πού τη βλέπετε τη λούφα; Επιλέχτηκαν με συγκεκριμένη διαδικασία για τη θέση την οποία κατέχουν, και κρίνονται καθημερινά. Θα έπρεπε να ντρέπεστε για αυτά τα οποία γράφετε, αλλά η ντροπή, η αιδώς, είναι φαίνεται ένα συναίσθημα για το οποίο δεν είστε άξιοι.
Αυτά.

Βασιλική Πιτούλη
υπεύθυνη Σχ.Βιβλιοθήκης Γυμνασίου-Λυκείου Διονύσου
www.vasilikipitouli.gr

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητοί συνάδελφοι και αγαπητοί βιβλιοθηκονόμοι.
Θέλοντας να συμβάλλω με τη σειρά μου στην άμβλυνση των διαφορών σχετικά με τον καταλληλότερο, εκπαιδευτικό ή βιβλιοθηκονόμο, για τη στελέχωση των σχολικών βιβλιοθηκών, θα αναφερθώ στην πενταετή εμπειρία μου από τις σχολικές βιβλιοθήκες του Σίδνεϊ της Αυστραλίας, μιας χώρας με πολυετή κουλτούρα σχολικής βιβλιοθήκης. Στην Αυστραλία εργάστηκα απ' το 1999 έως το 2003, αρχικά ως καθηγήτρια-σύμβουλος για το μάθημα των Ελληνικών σε Ιδιωτικά και Δημόσια σχολεία και στη συνέχεια για τρία έτη ως επισκέπτης λέκτορας στο τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου NSW (Νέας Νότιας Ουαλίας). Στον ευλογημένο αυτό τόπο, όπου η εκπαίδευση αποτελεί εθνική προτεραιότητα, είχα την τύχη να επισκεφτώ πολλές σχολικές βιβλιοθήκες αλλά και να γνωρίσω το ρόλο τους και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν από την πλευρά τόσο του διδάσκοντος, όσο και του γονέα. Εκεί, συμβαίνει, κατά την άποψή μου, ότι θα έπρεπε να συμβαίνει και σε κάθε χώρα που σέβεται τους εργαζομένους και τους διακριτούς ρόλους που καλούνται να επιτελέσουν, σύμφωνα με την εξειδίκευσή τους. Έτσι οι σχολικές βιβλιοθήκες είναι στελεχωμένες από έναν βιβλιοθηκονόμο, που αναλαμβάνει το τεχνικό μέρος και έναν ή δύο εκπαιδευτικούς, ανάλογα με το μέγεθος του σχολείου και της βιβλιοθήκης, για το εκπαιδευτικό έργο. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί έχουν μεγάλη εκπαιδευτική εμπειρία, είναι επιμορφωμένοι για να εφαρμόζουν εκπαιδευτικές δράσεις στη σχολική βιβλιοθήκη και ονομάζονται Teacher – Librarian. Επίσης, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, υπάρχει ώρα σχολικής βιβλιοθήκης, όπου τα παιδιά επισκέπτονται μια φορά την εβδομάδα τη βιβλιοθήκη, δανείζονται ένα βιβλίο κάθε φορά και με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού –βιβλιοθηκονόμου (Teacher – Librarian) δημιουργούν λέσχες ανάγνωσης ή παίρνουν μέρος σε άλλες εκπαιδευτικές δράσεις. Επιπλέον, όταν έρχονται τα νέα βιβλία, ο βιβλιοθηκονόμος, σε συνεργασία με γονείς, που το επιθυμούν και έχουν τη δυνατότητα, καλύπτουν τα νέα βιβλία με πλαστικό αυτοκόλλητο κάλυμμα , φροντίζοντας για τη σωστή βιβλιογραφική εγγραφή, ταξινόμηση και ταξιθέτηση του υλικού. Τελειώνοντας, καταθέτω την άποψή μου, η οποία, νομίζω διαφάνηκε απ’ όσα προανέφερα. Θεωρώ, ότι η βιβλιοθήκη χρειάζεται και το βιβλιοθηκονόμο της και τον εκπαιδευτικό της για να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Άλλωστε, γι αυτό το λόγο και σε μεγάλες Βιβλιοθήκες, Μουσεία και Ιδρύματα (Π.χ. Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, Βουλή των Ελλήνων, κά) τα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνονται από επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς. Αγαπητοί αναγνώστες, δεν καταφέρνουμε τίποτα με το να διαπληκτιζόμαστε και να… ξεκατινιαζόμαστε διαδικτυακά για το ποιος είναι ο πιο άξιος και ποιος ο πιο εργατικός. Ας ενώσουμε τις δυνάμεις μας και ας απαιτήσουμε από τους μοναδικούς υπεύθυνους, δηλαδή την πολιτική ηγεσία, να πράξει το αυτονόητο, προσλαμβάνοντας για τις Δημόσιες και Δημοτικές βιβλιοθήκες βιβλιοθηκονόμους, και όχι μεταταγμένους Δημόσιους και Δημοτικούς υπαλλήλους ,και για τις σχολικές βιβλιοθηκονόμους και εκπαιδευτικούς, όπως εξάλλου προβλέπεται κι από τον Κανονισμό λειτουργίας σχολικών βιβλιοθηκών .
Με εκτίμηση
Μαρία Πάλμου
Φιλόλογος
Εκ/κός Υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης Πειραμ. ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά.
ΥΓ: Κάνετε μια έρευνα για να ανακαλύψετε πόσοι μη βιβλιοθηκονόμοι εργάζονται στις Δημόσιες βιβλιοθήκες …